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Humans and Consumption

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- Chandrashekhar Sangoi +91 9098581529 In the times of current lockdown to the Covid-19 pandemic, most of us are unable to step out and finding ways to break the monotony, conversations over phone calls bring some respite. I have also been receiving many calls from friends and family. During such conversations when I ask to end the call, usually the person says “What’s the hurry, where is the money being charged, calling service is free!” But is it really free? Aren’t we prepaying charges in advance? This is the power of consumerism. We are spending money and yet not realizing it. The time spent over unnecessary phone calls could have easily been utilized for other productive work. Hence, even if it is entirely true that there is no additional monetary cost of calls, there is a  time cost  that we are bearing. If we compare our daily consumption of various items before and during the lockdown, we will find a noticeable reduction. It is primarily because before lockdown, ou

मनुष्‍य और उपभोग

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- चन्‍द्रशेखर संगोई  4 minute read कोरोना महामारी के इस समय में जब हम घर से बाहर नहीं निकल पा रहे हैं और अपना समय निकालने के लिए विभिन्न उपाय कर रहे हैं कुछ समय से मुझे भी बहुत फोन आ रहे हैं। जब बात लंबी हो जाती है और मैं कहता हूं कि फोन रखा जाए तो दूसरी ओर से जवाब आता है बात करने में क्या दिक्कत है पैसा कहां लग रहा है फोन फ्री ही तो है! लेकिन क्या वाकई में फोन फ्री है ? क्या महीने भर का रिचार्ज हम महीने के शुरुआत में ही नहीं कर रहे ? यह है उपभोक्तावाद की शक्ति। हम पैसा भी खर्च कर रहे हैं और जो समय किसी निश्चित वस्तु के उपभोग के लिए नहीं देना चाहिए वह समय भी दिया जा रहा है और फिर भी हमें लग रहा है कि सब कुछ फ्री मिल रहा है। घर पर बिना काम के बैठे हुए यदि हम सूक्ष्म निरीक्षण करें एवं गहराई से सोचें तब शायद आप पाएंगे कि लाॅकडाउन के पहले जिन दैनिक वस्तुओं का आप उपभोग कर रहे थे ; शायद उनमें से बहुत सी वस्तुएं